2020. október 28., szerda

Nyúl köhög

A Nyúl köhög. Ettől féltem basszus. Több helyről, több kutyás ismerőstől hallottam a közelmúltban, hogy köhög a kutyája.

Két hete a hétvégi tókörön Dóri is részt vett (végre, fél éve nem láttuk kb!), szóba is került a téma, ő mondta, hogy lehet ellene oltatni, vagy orrcseppet kérni. Gondoltam hétfőn el  is rohanok a kutyákkal Jenőhöz, mert tudtam, hogy szombat közösségi program, vasárnap agilityverseny... Dóri mondjuk azt mondta, hogy így a járvány közepén már ne oltassunk, inkább várjunk januárig. Én ennek ellenére elmentem volna - ha nem felejtem el. De totál kiesett. Rohanós napom volt (már megint), csak 3 nappal később jutott eszembe, hogy jesszus, az oltás. Már mindegy. Kicsit "haragszom" a dokinkra is, mert én pl nem tudtam az oltási lehetőségről (azt gondoltam, hogy hát a kombinált oltás úgyis tartalmazza - mint kiderült, csak egyes típusai ellen hatásos). Ő meg tudja rólunk, hogy mást se csinálunk, mint kutyatársaságba járunk - és nincs 2 hete hogy jártunk nála Bravecto-ért. Szóval azért felhívhatta volna a figyelmemet a lehetőségre na.

Nem tudom pontosan, hol szedhettük össze ezt a csodát, igazából tök tünetmentes, vagy gyógyult kutyák is fertőznek, kontakt, ürülék, cseppfertőzés, közös vizestálból ivás, bármi lehet. Nagyon fertőző betegség, viszont azért nem halálos. Mindent összeolvastam, amit találtam róla a neten hirtelen.

Úgy kezdődött, hogy hétfő reggelre valamelyik (valsz a Nyúl) telehányta a házat, az előző napi vacsora maradványait feltüntetve a különböző helyiségekben. Ez annyira nem rázott meg, vasárnap a versenyen összevissza kapott jutifalatokat, utána meg a vacsoráját is eltüntette. Nem látszott amúgy betegnek. Hétfő este viszont már köhögött párat. Itt kezdett gyanús lenni a dolog, mondtam Gábornak a telefonban, hogy ez bizony kennelköhögés lesz. Kedden reggel sem volt még annyira vészes a szituáció, kedd estére és mára viszont már csúnyán köhög. Nem folyamatos, rohamszerű, nem túl sűrűn, de pl. ha helyzetet vált (felkel, elindul, vagy felfelé néz ránk), azért belekezd. Abszolút száraz, mély köhögés, krákogással, "hörgéssel". Frenetikus. 

Ezen kívül fut, szalad, eszik, nem különösebben levert, bár tény, hogy lefekszik többször. Lázasnak nem látom (nem mértem), a szeme talán kicsit csillog. 

Elsősegélyként tegnap este már mézes joghurtot kaptak a kajájukra, ma reggel pedig Gábor ment el a patikába lándzsás útifű szirupért. Nyúl kapott belőle reggel, délután és most este is (gondolhatjátok, mennyire imádja..), fecskendővel nyomjuk a szájába. Én adtam kicsit Asszírnak is, bár ő egyenlőre tünetmentes.

A mai vacsorájukhoz mézes joghurtot és kókuszzsírt is adtam, úgy olvastam, ezek jót tesznek.

Házipatika

Kicsit azért is érzem magam nyomorultnak, mert basszus kapnak mindenféle táplálékkiegészítőt, hogy az immunrendszerüket jó állapotban tartsam, illetve nincsenek rossz kondiban, hát, ezt mégis bekapáltuk. 

Kb egy hónapja kapják megint naponta a csipkebogyóport, lazacolajat (utóbbit egész évben), de már várja őket az immun-mix. Kapnak többször joghurtot, néha kókuszzssírt (meg persze porcvédőt, de ez ugye nem immunerősítő). Rendeltem ligetszépe-olajat, ezt még nem kezdtem meg. Tovább kell turbóznom az összeállítást azt hiszem...

Ami elég rossz hír, hogy ha kennelköhögés, akkor 4 (!!!!) hétig nem mehetünk kutyák közé, hát én addig felakasztom magam ezekkel. Épp elég, hogy Newton-t "pihentetni" kell, őt, aki aztán mindig csinálni akar valamit, de ha se agility, se fizio akkor a kondija is szépen le fog épülni :( A többiekkel nem találkozhatunk, kirándulni a Nóriékkal nem mehetünk, mantrailing nuku, a terelőtáborról pedig nem is beszélek, mert konkrétan a szívem szakad meg, ha nem tudunk menni...

Egyenlőre próbálok nem vízionálni, holnap megyünk orvoshoz, Jenő majd megmondja, mit lehet és mit nem. Hátha a nem közvetlen kutyakontaktos dolgok (fizio, man) legalább maradhatnak..  vagy nem kennelköhögés, csak sima... jaj, bár így lenne. Mert ha tényleg 4 hétig semmi, akkor én felakasztom magam ezekkel, mondtam már???

UPDATE: Nyúl egyenlőre tüneti kezelést kap, méz, lándzsás útifű, Algopyrin és Quamatel támogatással. Antibiotikumot Jenő nem adott elsőre, mert Nyúl amúgy a köhögésen kívül tök jól van, nincs láza, rohangál(!), játszik, eszik rendesen. Ha nem javul hétfőig, akkor kap majd. Remélem nem kell. Két hét múlva mehetünk edzeni, mindent. Jenő szerint az oltás egy sz*r, nem ér semmit, az orrcsepp sem hatékony a kennelköhögés minden fajtája ellen. Ő nem ajánlja egyik sem senkinek, ha valaki kéri, beadja természetesen. Az orrcsepp csak helyi, nyálkahártyavédelem-támogató ellenanyagot, IgA-t tartalmaz. Ennyit sikerült megtudnom. Nyúl Jenő ajánlására nem mozoghat megerőltetően (labdázás, rohanás - utóbbit azért műveli..), meg nem tartózkodhat hideg-nedves időben kint sokat, mert az csúnyán ráerősít a tünetekre. Szóval sokat van most bent, tegnap pedig konkrétan úgy elpofátlanodott, hogy feljött a kanapéra!!! Soha nem volt szabad neki és nem is csinálta. Hát tegnap igen. Mivel beteg, megengedtem neki.... De ez csak tegnapra érvényes!!! 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése