2019. augusztus 30., péntek

Terelés minisorozat V.

A következő feladat (van, ahol már korábbi fázisban tanítják), az előrehívás. Ez azt jelenti, hogy - általában haladás közben - a kutyát a birkák mögül, valamelyik oldalon előrehívjuk, magunk és a nyáj elé. Nem mindig könnyű, mert sok kutya eléggé "beleragad" a balanszba és nehéz kirobbantani őket ebből :D


Előrehívás a (na melyiiik??) jobb oldalon

A feladat célja nyilvánvaló: a nyáj megállítása, amit a nyáj elé kerülve a kutya végez el. Az előrehívást alkalmazzuk pl. az "úton átkeléskor", az útra lépés előtt. De meg kell állítanunk a nyájat kapun áthaladáskor, behajtáskor, stb is. A megállítást követően a kutyának a megállítási vonalat őriznie kell, amíg más parancsot nem kap.


Mostanra tehát a kutya a következőket tudja:
  • Együtthajtás - balansz
  • Megállás / fekvés
  • Helybenmaradás - őrzés
  • Bal és jobb irányba küldés
  • Körözés balra és jobbra
  • Nyáj megállítása előrehívással
Ebből a tudásból már bőven összerakható a munkavizsga.

Az egyes szituációkat (kihajtás karámból, legeltetés, megállítás adott pontokon, behajtás) persze szintén jól be kell gyakorolni, de ha robotkutyánk lenne, a fenti tudással már simán menne a vizsgázás :D

Az egyes feladatokról röviden:

A munkavizsga feladatok leírását, ideális végrehajtását a HWT szabályzat szépen leírja. Mint már említettem, a szabályzat nagyvonalú, a bírónak elég jó szabadságot ad, ami a pontos végrehajtatást illeti. A pályabejáráskor kérdezni kell.

Kihajtás: kihajtathatunk a kutyát a karámon kívül körbe-, vagy a kutyát a karámba beküldve is. Ezt a birkacsapat érzékenysége (is) eldöntheti, amit a karámot a kutyával megközelítve figyelhetünk meg. Figyeljük a távolságot, amikor a birkák elkezdenek "nyugtalankodni". Fejüket felemelik, figyelik a kutyát, mint potenciális veszélyt, abbahagyják a legelést, stb. Ha mi még messze vagyunk, de ők már idegesek, akkor nagy valószínűséggel felesleges a kutyát beküldeni a karámba, a kívülről jövő "fenyegetés" is elég lesz. Amint a birkák elhagyták a karámot, a kutyát a karám bejáratához kell pozícionálni, hogy a jószágok ne rohanjanak vissza - majd a kaput csukni kell. Közben fél szemünk mindig legyen a birkán, ha elindulnak a nagyvilágba, küldhetjük utánuk a kutyát (vagy magától kell megakadályoznia a nyáj szökését).

Az együtthajtás akkor szép, ha egyenletes és a kutya részéről a legkisebb, szükséges nyomással történik. A bíró által kijelölt útvonalon, irányváltásokkal, kerülésekkel kell haladnunk.

A legeltetéskor a kutyát a területről ki kell vinni, mi eldönthetjük, hogy maradunk a területen vagy kimegyünk. Figyeljünk a birkacsapat lehetséges meglógási irányára. Ha "csorgást" észlelünk, mozoghatunk a kutyával együtt, a területen kívül, vagy - ha nagyon pro-k vagyunk, messzebbről is a nyáj elé küldhetjük a kutyát, persze a területen kívül.

A pályába szoktak megállítási pontokat is tenni (legalább kettőt, ebből egyik lehet a behajtásnál). Itt választhatunk, hogy előrehívással (pro és elegáns változat), vagy a nyáj (és a kutya) irányba forgatásával (kevésbé szép de biztosan menni fog :)) hajtjuk végre a feladatot.

A behajtásnál a megállítási ponton hagyjuk a nyájat a kutyával, majd a karámajtót kinyitva a kutyát küldjük a nyájért és behajtatunk. A kutyának ezt a feladatot (is) önállóan kell elvégeznie, tehát mi az utolsó birka fenekét se tolhatjuk be a karámba a kapu segítségével :D

ELMÉLET

Az FCI terelőmunka fokozatai a következők:

NHAT (Natural Herding Aptitude Test) - Természetes Terelési Képesség Vizsga (vagy ösztönpróba): néhány engedelmes alapfeladatot tartalmaz (pályán kívül), majd a terelőösztön meglétét vizsgálja. Nem szükséges semmiféle terelőmunka hozzá. A következő szint, a HWT előfeltétele. Az új szabályzat szerint az NHAT és a HWT nem tehető le egy napon.

HWT (Herding Working Test) - Terelő munkavizsga: terelő képzettség szükséges hozzá, eredményes teljesítése esetén lehet menni versenyezni, IHT 1-es osztályba :)

IHT (International Herding Trial) 1-2-3-as osztály - Terelőverseny: egyre nehezedő akadályokkal, egyre hosszabb pályamunkával jellemezhető versenyosztályok. Az akadályok közül a híd minden szinten szerepel, a többit 3 nehézségi kategóriába (A-könnyű, B-nehéz, C-nagyon nehéz) sorolják. IHT 1 szinten híd, illetve 2 db A típusú akadály, IHT 2-n híd illetve 1 db A és 2 db B típusú akadály, IHT 3-nál pedig híd és 2 db B, 2 db C típusú akadály szerepel. A kategóriák közötti feljebblépés a szintek kitűnő teljesítéséhez kötött. Akit érdekel, az eredeti szabályzatokat megtalálja ITT.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése