2021. április 10., szombat

Kirándulás - Pápateszér

Tegnap este megbeszéltük, hogy ma akkor kirándulás. Mivel hulla voltam, reggelre hagytam a tervezést. Ilyenkor negyed órával korábbra állítom az órát, mint amúgy kelnék, aztán hajrá. A Bakony és a Sokoró térképet cipeltem be magammal az éjjeliszekrényre, gyorsan fellapoztam őket, aztán Pápateszér-Farkas-hegy mellett döntöttem, itt még nem jártunk. Gábor múltkor úgyis Fenyőfőt emlegette, hogy az milyen szép, ez pont az a környék, gondoltam, akkor ez tökéletes lesz. Nem is néztem meg pontosan, hány km, láttam, hogy egyáltalán nem hosszú, szint pedig ezen a környéken nincs is.

Szóval Pápateszér-Farkas-hegyről indulva a piros +-on átsétáltunk Fenyőfőre, majd még a falu előtt élesen balra rátértünk a zöld+-ra. A zöld + elkanyargott velünk a piros négyzet, majd piros útra, végül Pápateszér-Fényes-hegyről ismét a piros +-on tértünk vissza a kocsihoz. 13,1 km volt, teljesen kellemes, elegyes-fenyőerdős séta, csodálatos időben, amikor bár sütött a nap, még én sem hisztiztem a meleg miatt.

Térkép:


Nagyon érdekes környék ez a Pápateszér, rengeteg az egykori (vagy ma is álló, de nem működő) vízimalom. Csak a Bánya-éren jelöl a térkép 5 egykor működő, még álló (Kiss-, Bolla-, Szigeti-, Schulmann- vagy Égett-, Andrássy-), 4 romjaiban létező, név nélküli és egy működő (?) malmot, utóbbi a Kapcsándi- (vagy Kuti) malom. Egy dokumentum szerint összesen 14 malom települt a Bánya-érre anno, szóval 4 már nem is jelenik meg a térképen. A faluban továbbá a Burics (vagy Körtvél)-patakra települt a Csigi-, a Bögi- (vagy Birkás) és a Sábicz-malom. A Szakács-éren egy interneten talált dokumentum szerint 8 malom működött. Elképesztő, hogy ezek a mára elég kicsinek mondható patakok képesek voltak ennyi malmot elhajtani. Egykor összesen 25 malom működött a faluban, mind felülcsapott vízikerékkel, akit érdekel, meghallgathat róluk egy kiváló műsort Regényes történelem című Kossuth-rádió műsorban, ITT.

Forrás: Pápateszér Község Honlapja (papateszer.hu)

A másik, hogy rengeteg útszéli keresztet lehet itt látni. El is neveztem a malmok és keresztek útjának, amit biztosan meg fogunk még ismételni, mert ezen a túrán csak a Bolla-malmot ejtettük útba, viszont a többire is nagyon kíváncsiak vagyunk. Azonkívül Gábor téglagyűjtő szenvedélye ma csak egy darab téglában öltött testet, szóval ez - gondolom - nem maradhat annyiban.

A túra végére elég meleg lett, a kutyák nyelve már lógott rendesen, szóval egy gyors kocsiszellőztetést követően indultunk is haza. Az utat 3,5 óra alatt tettük meg, kényelmesen. Itthon kullancstalanítással folytattam a napot, elképesztő menyiségben vannak ezek a dögök már megint. Bravecto így vagy úgy, jobban szeretem, hogy ha minimalizáljuk a kockázatot. Nem számoltam, de rohadt sok, legalább 20-30 db kullancs/kutya lett az eredmény.

Jöjjön még néhány kép emlékbe, aztán én is kidőlök végre egy kicsit.




Ötösfa

Bolla-malom

A Bánya-ér

Feszület a Fényes-hegy és Farkas-hegy útelágazásban


A begyűjtött tégla

Szép hétvégét Mindenkinek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése