2019. július 8., hétfő

Nyári tervek... és HWT áááá

Amikor elkezdtük számolgatni, hogy mikor lesz végre ismét egy olyan hétvége, hogy lemeneküljünk Vázsonyba, rádöbbentünk, hogy valójában eléggé be vagyunk táblázva.


A kisház szinte egész júliusban foglalt lesz, ismerősök, barátok lesznek lent. Ezzel nincs is semmi gond, főleg, hogy több júliusi és 2 augusztus eleji hétvégét is nekem sikerült "feláldoznom" a terelés oltárán :D

Természetesen nagyon boldog vagyok, mert - tehetségemtől függetlenül és azáltal nem indokolva - imádom ezt a sportot (adja ég, hogy így maradhasson), ha még valaki nem tudná :D

Ha minden jól megy (áááá nem akartam leírni, elsunnyogtam volna, hátha akkor senki se tudja meg, ha nem sikerül... bár végülis már mindegy..), augusztus 11-én megpróbáljuk a vágyott working tesztet (HWT).....

Miután ez egy sokszereplős játék, ahol mindenki élőlény, bármilyen végkifejletet el lehet képzelni. Mondják ugye, hogy ne fogd a birkára, de én rájuk is fogom fogni (vagy a Nesquick Nyuszira), az tuti.

Szóval: a kutya. Ha épp agyeldobott ösztönpörgős öntelt állapotában fog leledzeni, akkor kanyec. Ha a birkák aznap pánikos összetételűre sikerülnek, vagy legeltetéskor úgy döntenek hogy csá, akkor szintén. Amennyiben én izgulom rommá a fejemet (jajj hát mennyi az esélye ennek ugyanmár... ááá 100000%), érthetetlenül, kissé bizonytalanul és remegve kiabálok/hadonászok a kutyának.. nos, az is fájni fog. :D

Valahol olvastam, hogy a HWT-re felkészülni könnyebb, mint más vizsgákra. Ezt most és azonnal tagadnám, legalábbis a mi esetünkben. Nem vagyunk bénák, de jelezném, hogy ez nem csak tanítás, ez ösztönsport. Nekem tényleg ösztönerős kutyám van, aki nem csak a vezényszó kedvéért kerülgeti (és nem csak kerülgeti) a birkákat. Plusz szereti érteni, hogy mit kell csinálnia, mert világ életében így neveltem. Plusz, van agya és próbál gondolkodni, mert világ életében így neveltem. A hozzáállása meg változóan lezser. Én változóan vagyok tudatos. Azonkívül meg néha sem ő, sem én nem tudjuk pontosan, mit és hogyan kellene csinálnunk. Ugye ha az ember pl bójakerültetést akar tanítani, arra van protokoll, többféle is, kidolgozott tanítási lépcsőkkel. Tudod, ha az követed, akkor meg fogjátok tanulni. Gyorsan. Persze itt is vannak szintek (lásd K99 ágazat Ü szintjei), de elég egyértelműen ki van jelölve az út a sikeres végrehajtáshoz. Meg a bója mondjuk nem fog egy óvatlan pillanatodban berohanni az istállóba. Szóval szerintem nem sorolnám a könnyű vizsgák közé.

Már csak azért sem, mert erős mázli is van a dologban. Simán le tudsz vizsgázni egy kutyával, akinek pl nincs fogalma a legeltetésről, de jó a helybenmaradása és a birkák cukin a kijelölt legelőn maradnak, mondjuk legelni. Ha viszont nem ez az idilli pásztorjáték a helyzet, hanem a birkák mondjuk elkezdenek - ahogy terelős körökben mondják - kicsorogni a területről az alatt a 2 perc alatt, akkor meg fog mutatkozni, hol is álltok felkészültségben. És a kutyának összerakni egy ilyen feladat értelmét nem könnyű. Talán nem is (mindegyik) tudja. Utóbbi esetben viszont olyan pontos irányíthatóságot kell a rendszerbe építeni, amivel megoldható a feladat. Szerintem ez nem könnyű.

Aztán ami még számomra fura, hogy a vizsgaszabályzat a bírónak elég nagy szabadságot ad. Tehát a bíró személye és aznapi hangulata sem mindegy :) Hogy megnehezíti-e a kis életedet (vicc volt, tehát hogy tesztelni akarja-e a tudásotokat, valóban meg akar-e győződni arról, hogy képesek vagytok az adott feladatot megoldani, esetleg a kutya képes-e egyedül végrehajtani egy-egy részt, érti-e hogy miről szó az egész). Egyáltalán nem azonos nehézségű egy behajtási feladat, ha a bíró kiköti, hogy a kapu kinyitását követően azt folyamatosan fognod kell és a kutyának önállóan kell dolgoznia - vagy azt mondja, visszamehetsz félútig, vagy akár teljesen a kutya mellé. Utóbbi esetben sokkal könnyebb nyomást tenni a kutyára és egy szép kerültetést végrehajtatni! Nem pedig távolról indítani és imádkozni hogy ne a nyáj közepébe vetődjön a kis drága, ha épp olyan ösztönben van.

Olvastam, hogy ezért nagyon fontos, hogy kérdezzünk a pályabejáráskor. Mert nem biztos, hogy mindenre ki fog térni a bíró, de pontozni fogja. Hm. Fel kell készülnöm agyban is :(

Azt gondolom, hogy mindenképpen fontos lépés lesz, ha sikerül-ha nem, sokat fogunk tanulni belőle. Amúgy is mindig észben tartom, amit a K99 bíróképzésen mondtak nekünk: vizsgaszituációt csak vizsgán lehet gyakorolni! Annyira igaz ez... mindig koncentrálok rá, talán megkönnyíti az amúgy eléggé izgulós helyzeteket.

Vissza a HWT-re: mivel úgy tűnik, megpróbáljuk, rá kellene gyúrni a témára. Én hiszem, hogy kell a száraz gyakorlás. Miért? Az értés miatt. Mert OK, hogy a kutyára tett nyomással dolgozunk, de attól még az értés nincs meg. Ha sikerül áttörni az ösztönködön, de a kutyában nincs értés, akkor minek törtünk át? Mire alapozunk? Meg mit várunk el, ha nem tanítottunk semmit? Vagy csak korrekcióval dolgozunk akkor is? Biztos, hogy a tanítás itt nem játszik? Lehet hogy hülyeség, de meg szeretném próbálni. Ha nem jön be, veszteni akkor sem vesztettem semmit. (Megj.: azok a szuper beauceron-ok, akiket láttam dolgozni, magasan képzett, obediences, de legalábbis jó engedelmes alappal rendelkező, "értő" kutyák voltak. Itt van egy lényeges pont: az "engedelmes" kifejezés itt a tanítást tartalmazza! Persze jelent önkontrollt, meg jó viszonyt is, de elég jó részben képzettséget is. Nekünk obi-hoz képest gyenge koncentráció, pontosság, stb. alapjaink vannak, de azért lehet rá építeni!)

Az egyetlen, ami nehézség, hogy jelen pillanatban foglalmam sincs, hogy hogyan építsem fel őket. A feladatlistát talán össze tudom szedni, ide is írom:
  • Megállítás - első körben környezetmodellezéssel, mondjuk járdasziget, illetve futás közben, közösen
  • Lassítás - mozgás közben, közösen
  • Targetre küldés
  • Megállítás targeten - behívás közben, majd oldalirányba küldve
  • Több target és iránybaküldés
  • Kerültetés "balra" és "jobbra"
  • Kerültetés targeten megállítással, több ponton, target kivétele
  • Teljes kör futtatása - először kör közepén állok (kööörbefutnak jó barátok... köörrbefutnak jó barátok és rosszak eeee..), aztán ki kellene lépni a körből
  • "Körbefutás" közbeni megállítás, több ponton, target kivétele
  • "Kijjebb" tanítása külső körre küldéssel
Mit mondjak. Kemény. Megvannak az alapok, de nincs tudatos feladatfelépítés. Nagyon kevés az idő... a sorrendet igyekeztem tanítási sorrendnek megfelelően írni. A teljes kör nagyon fontos lenne.. de nem tudom, eljutunk-e odáig :( És a legnagyobb bajom tényleg, hogy hogyan építsem fel. Kellene nekem valaki, aki kíséri ezt az egészet.. bár végülis, ha nem megy a vizsgáig, akkor is ezeken fogok végighaladni. Ilyen szempontból meg végülis mindegy, meddig jutunk... ZEN.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése