2020. szeptember 4., péntek

Newton genetikai szűrés - eredmények

Említettem már egy régebbi bejegyzésben, hogy erősen gondolkozom Newton utódlásán - és életemben először úgy gondolom, hogy a saját kutyám utódát szeretném később a kertemben és az életemben látni.

Alapvető lépés ehhez, hogy az ember képbe legyen a fajtára jellemző örökletes betegségekkel és leszűresse rájuk a kutyáját. Miután a cél nyilvánvalóan az egészséges, örökletes betegségektől mentes (vagy legfeljebb hordozó) utódok létrehozása, a leendő pár kiválasztásához is elengedhetetlen az eredmények ismerete.

A tenyésztők manapság már nagyon rendesen szűretnek, igen ritka (és egy tudatos vevőnél azonnali hátraarcot indukál), ha az utódok szűréssel nem rendelkező szülőktől származnak.

Collie esetében a 4 legfontosabb szűrés a DM (degeneratív myelopátia), az MDR1 (multi-drog-rezisztencia), a szembetegségek közül pedig a CEA (collie szem anomália), illetve a PRA (progresszív retina atrófia). Nem írom le egyesével, melyik mit takar pontosan, mert bárki rájuk tud keresni a neten és az állatorvosi ismertetők sokkal profibbak annál, mint amit én itt sok melóval össze tudnék foglalni :) Egy a lényeg: elég súlyos betegségek ahhoz, hogy ne szórakozzunk velük. Bénulás, mérgezéses halál, vakság lehet a következményük.

Fentieken kívül egy rakás dologra szűrethetünk még természetesen, további betegségekre, pl. IPD (gyulladásos tüdőbetegség), vagy akár fenotípusos tényezőkre is, pl. a kutya által hordozott színvariánsokra, stb stb. A vizsgálatok sorának csak a pénztárcánk szab határt. Utóbbiak már nem is feltétlenül szükségesek - meg kell találni egy észszerű határt. Mint minden, a laboroknak ez is üzlet. A utódok egészségét veszélyeztetni viszont óriási felelőtlenség.

Kata minden egyes kiskutyát leszűret mind a 4 fent felsorolt betegségre, kivételes a magyar tenyésztői világban. Én most azért szűrettem újra Newton-t ennek ellenére, hogy nálam, az én kezemben is meglegyenek a papírjai. Már látom, hogy amikor Newton-nak keresek majd párt, eléggé magamra fogok maradni a küllemorientált szemellenzős tenyésztői világban, szeretném ha nem kellene szívességet kérnem senkitől, semmiért. Ez így tiszta.

A laboroknak utánaolvasva a Laboklin-t találtam a legmegbízhatóbbnak, őket választottam. Ági is nemrég szűrette Jiu-t, kikérdeztem őt is, hogyan is működik a dolog. Felmentem a honlapra - és elképesztően profi céggel találtam szembe magam. Az egész baromi egyszerű.

A honlap ITT található, aki esetleg hasonlóra készül.

Regisztrációt követően be tudunk lépni, kiválaszthatjuk a génteszt-megrendelés menüpontot fent, a célfajra (kutya) kattintunk és már végig is vezetnek a folyamaton.


Első lépésként kutyafajtát kell választanunk, majd a megadott teszt-lehetőségekből választani, az állatkánk adatai megadni, fizetni, az e-mailben kapott adatlapot és vonalkódot kinyomtatni, az állatorvossal levetetni a vér/nyálmintát, a nyomtatott lapot vele aláíratni/bélyegeztetni, a mintát a kapott kóddal felcímkézni, a lapot és a mintát postázni. Az eredmény 1-2 héten belül lesz meg.

Én egy collie-csomagot választottam, ez árban kedvezőbb, mintha egyesével pakoljuk a kosárba a teszteket. Ez 5 szűrést tartalmaz, a fenti felsorolt 4 legfontosabbon túl az IPD-t. Utóbbi nem igazán releváns, de hát ha benne van, legyen. Összesen 45 000 HUF-ba fáj a csomag, én kértem papíralapú eredményküldést is (amúgy e-mailben küldik). Az eredményt amúgy bármikor megnézhetjük a profilunk alatt is, sőt követhetjük, hogy mikor érkezett be a minta a laborba, illetve a tesztelés előrehaladását.

Newton eredményei átlagosak:

DM N/DM (exon2) - ez azt jelenti, Newton hordozó a betegségre, tehát mindenképpen mentes párt kell találnom hozzá e tekintetben.

IPD N/N - Newton erre a tüdőgyulladásos betegségre mentes. Nem jellemző betegség a tenyészállományban, nem is igazán szűretnek rá. Plusz mivel Newton mentes is rá, a leendő párja szempontjából nem kritikus. Mindegy, infónak hasznos volt.

rcd2-PRA N/N - Newton erre a szembetegségre mentes. Ez fontos dolog, nagyon jó :) A párja így lehet mentes/hordozó is.

MDR1 -/- - Newton erre a betegségre terhelt. Számomra ez az eredmény nem annyira kritikus, vigyázni kell nála az ivermectin tartalmú gyógyszerekkel, de ez általában az összes collie-t nyomokban tartalmazó fajta összes egyedére igaz, hiszen a kezelő állatorvos nem tudhatja, melyik egyed mennyire érzékeny rá. Mindenesetre a párja szempontjából egy mentes szuka lenne a legideálisabb.

CEA CEA/CEA - Newton erre a betegségre terhelt. Itt lehidaltam egy kicsit, picit összeomlott bennem a világ. Megkerestem ezért Katát, hogy megbeszéljem vele, mit is jelent pontosan akár a tenyészállományban ez az eredmény, vagyis mi van ilyenkor. Abban egyeztünk meg, hogy elviszem Newton-t Eördögh Rékához egy vizsgálatra, hogy megnézzük, mit jelent a fenti eredmény klinikailag. Reméljük nem coloboma-t. Az eredmény tükrében megyünk tovább. Talán erről is írok majd egy bejegyzést.

Nem teszem majd fel az eredeti eredménylapokat, mert a csípőröntgennél fel akartam, amire aztán kedvesen szóltak, hogy jó eredmény esetén simán ellopják és meghamisítják ám egyesek a saját kutyájukra... hö. Én nem ebben a világban élek... szóval.. kösz a tippet.

Nagyon örülök hogy ez megvan, boldog vagyok hogy tisztán látok, úgy érzem egy lépéssel közelebb vagyunk a célhoz.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése