2019. május 26., vasárnap

A nyakörv és a szabadság

Az agility háziversenyen volt egy pillanat, amin - magamat is meglepve - teljesen meghatódtam: a nyakörv levételének pillanata. Ültem a fűben, fél perc sem volt talán a startunkig. Newton ott állt velem szemben, pórázon. Nagyon figyelt, érezte rajtam, hogy izgulok és hogy most munka lesz.


Amikor aztán eljött a pillanat és én pórázostól levettem róla a nyakörvet, arra gondoltam, hogy ez milyen nagy jelentőséggel bír. Szinte olyan volt, mint egy lóról levenni az összes szerszámot és úgy lovagolni. Mostantól a kutyám teljesen szabad... és szabad akaratából dolgozik velem. Ezzel a mozdulattal kifejezem a tiszteletemet iránta. Döntési lehetőséget adok neki, hogy akarja-e csinálni, vagy sem. Megmutatkozik, hogy jó gazdája vagyok-e, sikeres volt-e a munkám, amit befektettem - egy követendő, jó fej csapattag tudok-e lenni számára. Rá kell hagyatkoznom, igazi csapatnak kell lennünk, amiben mindketten a célért fogunk dolgozni, közösen. Magamban kértem őt, hogy válasszon engem, a közös munkát és fussunk egy jó pályát. És nem csalódtam benne. Newton-ban nem lehet :)

Olyan furcsa, hogy ez az egy pillanat mennyi mindent jelentett... hiszen amúgy az egész tanításban, képzésben a fenti elveket követem, a Tükör-módszer hagyatékaként. Nem használok kényszert, pozitív megerősítéssel tanítok és minden pillanatban tisztelem a kutyát. Már 11 éves koromban az egyetlen dolog, amit biztosan tudtam a saját terveimről a kutyázásban (persze sok-sok könyv és újság elolvasása mellett), hogy engem soha nem a póráz fog összekötni a kutyámmal. És ez így is lett.

Pontosan ezért a munka, illetve Newton szempontjából a nyakörv levételének nem volt semmi jelentősége, ez csak az én szentimentális hozzáállásom :)

A mindennapokban is szép lenne így élni, de ami azt illeti, nálam a kutyák nem léphetnek ki a saját területünkről nyakörv nélkül, egy percre sem.

Otthon soha sincs rajtuk semmit, a balesetveszély illetve a szőrük miatt sem (bár a szőr még így is megtörik a nyakukon).

A nyakörv így egy jelzés számukra, hogy megyünk valahová. Illetve személy szerint óriási felelőtlenségnek gondolom, ha valaki egy kutyát nyakörv nélkül kienged/sétáltat. És nem azért, hogy "meg lehessen fogni", hanem egyszerűen, mert ez jelzi, hogy van gazdája. Kell hogy legyen rajta biléta vagy egyéb felirat, ami a gazda elérhetőségét tartalmazza. Soha nem lehet tudni, hogy mi történik. Még a legstabilabb, legjobb idegrendszerű, legjobban nevelt kutyát is érheti olyan külső sokkhatás (autóbaleset, lövés, tűzijáték, villámlás/dörgés), ami a menekülését/szökését/stb okozza, főleg idegen környezetben. A chip pedig, bár szép dolog, macerás. Nem biztos, hogy aki megfogja/megtalálja a kutyát, az 1. tudja hogy mit kell csinálni 2. el tudja vinni a legközelebbi leolvasóig. Akár azért mert nincs autója, akár azért mert ennyi energiát nem tud/akar áldozni a dologra. Ezzel ellentétben a biléta azonnal látható, a telefonszám pedig hívható.. bizonyítéka ennek az is, hogy Dórit pl. hívták már az ország túlsó végéből is, hogy megtalálták a bilétát, amit az egyik kiránduláson hagytak el :)

Amit én használok és nagyon szeretek, az az Eyenimal világító LED-es, USB-ről tölthető nyakörve, ez teljes értékű felszerelésként használható, tehát rendes csattat, pórázkarikával rendelkezik. Sötétben messziről látható, még hosszú szőrben is - nagyon hasznos azoknak, akik sokat sétáltatnak szabadon a sötétben, nyíltabb terepen. Egy évig biztosan kifogástalanul működik, mi mindennap használjuk, télen több órát világít naponta. 4-5 óra használat után érdemes tölteni. Egy év után kezd halványulni a fénye, de miután (főleg nyáron, tehát a holtszezonban) meg lehet kapni akár 2 800 HUF-ért, a csere sem jelent nagy anyagi terhet.
Forrás: www.zooplus.hu
A skótok hosszú szőre miatt néhányan csinálják azt is, hogy a bilétát és a pórázkarikát meghosszabbított "lánccal" erősítik a nyakörvre, így kilátszik a szőrtengerből. Ez nem rossz ötlet, én nem alkalmazom a balesetveszély miatt. A fenti nyakörveken a karika a nyakörv peremén helyezkedik el, így a biléta elég jól kilátszik a kutyák szőréből.

A másik nehézség ebben a fajtában, hogy mivel csőfejük van, egy váratlan, pánikos szituációban könnyen ki tudják húzni a fejüket a nyakörvből (emlékszünk Lassie megszökésére Hynes-től?). Ezért néhányan félfojtó/fojtónyakörvet alkalmaznak, ami ésszel használva ilyenkor hasznos lehet. Én ezeket sem szeretem, azt csinálom, hogy ha necces helyre megyünk (Budapest, tömeg, de szilveszterkor is) akkor hámot teszek rájuk és a pórázt ehhez csatlakoztatom. Hámban sem húznak, a hámjaik is világítósak (AniOne). Ezt biztonságosnak tartom - és nagyon menők így :D


Asszírka Budapesten, hámban


Szintén Budapest



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése