2022. február 25., péntek

Lament - tanítás, képességfejlesztés

A munkahely, motiváció, új dolgok tanulása kapcsán jutott eszembe - immár persze sokadszor - hogy a tudatos, magasabb szintű kutyás világ mennyivel előrébb jár számos témában, mint a humán.

Számtalan munkahelyi coach, pszichológus, akár külön vállalati alkalmazott dolgozik és beszél a motivációról, képességfejlesztésről, számomra mégis úgy tűnik, hogy ez az egész általában elméleti síkon marad. Nyilván, az emberek valahol sokkal komplexebb kihívást jelentenek, mint a kutyák, de az alapvető mintázatok és sémák az emberek körében is minden bizonnyal ugyanúgy működ(né)nek, lásd Maslow-piramis és egyebek.

Az ember a kutyák tanítása során megérti, hogy mennyire fontos:

  • az a képesség, hogy a tanításhoz megfelelő lelkiállapotba hozzuk magunkat és azt fenn is tudjuk tartani a teljes folyamat során, akkor is, ha valami nem úgy sikerül, ahogy elterveztük
  • hogy hitelesen át tudjunk adni érzelmeinket és ezeket viszonylag gyorsan váltogatni is tudjuk (pl. frusztráció gyors kioldása magunkból és a kutyából)
  • megismerni és alkalmazni tudni a különféle motivációs eszközöket, megtanulni motiválni a tanítványunkat
  • teljesíthető kis egységekre, blokkokra osztani a feladatot, mindig úgy, hogy az aktuális kihívást a kutya meg tudja ugrani, de közben előre is lépjünk a célunk felé
  • nem félni a hátralépéstől/újrakezdéstől, amennyiben úgy ítéljük meg, hogy szükséges az ismétlés és/vagy elakadtunk
  • őszintén örülni minden apró sikernek
  • természetesnek venni és elfogadni, hogy a kutyának is lehet rossz napja, amikor nem tud úgy teljesíteni, mint máskor
  • észben tartani, hogy új dolgok elsajátításához idő és türelem kell
  • nem méregetni magunkat és a kutyánkat másokhoz, legfeljebb önmagunkhoz

Fontos még tudunk, hogy bár hasonlónak tűnhetnek, a tanítás és a képességfejlesztés nem ugyanaz.

Az emberek sokszor azzal kezdik, hogy "hogyan tanítsam meg erre vagy arra a kutyámat?". Az igazság viszont az, hogy tanítani olyan kutyát lehet, amely már rendelkezik az ahhoz szükséges képességgel.

Mit értünk ezalatt?

Például tud figyelni. Ránk vagy a feladatra koncentrálni. A környezetet figyelmen kívül hagyni. Fókuszálni. Önkontrollt gyakorolni. Képes tanulni, az agyában kiépítettük a tanuláshoz szükséges idegpályákat. Problémamegoldó képességet. Kreativitást. A fizikumában a szükséges izmoltságot. Egyensúlyozóképességet. Koordinációt.

Amíg ezek hiányoznak, addig nem igazán beszélhetünk a tanításról. És azt kell mondjam, a tanítás már a pihekönnyű rész. Persze, amikor egy nehéz feladatot próbálunk átadni a kiskutya agyának, akkor pillanatnyilag valószínűleg nem így látjuk, de szerintem mindenki érti, miről beszélek.

A képességfejlesztés az igazán kemény meló. Benne van a nevében. Egy, az adott kutyában nem létező, vagy gyenge képességet kell kifejlesztenünk/erősítenünk. Ehhez nagyon durva elméleti tudás, céltudatos, aprólékosan felépített, tervezett munka szükséges, milliméteres előrehaladással. Minden kutyának vannak erősségei és gyengeségei. Az emberek sokszor élvezik a kutya erősségeit és gyúrják fel azokat még magasabb szintre, közben diszkréten elfelejtkeznek a gyengeségeiről, ami részben érthető, mert a gyengeség fejlesztése - mint már hangsúlyoztam párezerszer - rohadt kemény meló. A profik a kutya gyengeségeivel kezdik. Az első pár évet arra szánják, hogy a hiányzó, vagy gyenge képességeket erősítsék. Tudják ugyanis, hogy az erősségek nem fognak elveszni, azok ott lesznek, amikor szükség lesz rájuk.

A tanítás később a felépített/megszerzett képességekre fog épülni. Ha az alapok gyengék, akkor a ráépített, tanított munka is hiányos lesz. Természesen semmi tragikus nem történik, ha erre utólag jövünk rá, hiszen képességet fejleszteni (néhány kivétellel) a kutya egész élete során lehet.

Azért, hogy kézzel fogható példát is írjak, nálunk pl. Newton esetében erőteljesen fejlesztésre szorul a fókuszálóképesség. Ő alapból is egy impulzív, kapkodós-fejkapkodós, egyes ingerekre (más kutyák) kifejezetten kihegyezett kutya. Szóval nála a fókusz felépítése komoly kihívás tud lenni. Asszírka ebben kifejezetten csodálatos. Neki ez egy komoly erőssége. Ugyanakkor ő például képes túlgondolni, túlpörögni dolgokat, pl. formálás, céltárgy, vagy pozícióváltásos feladat esetén. Ilyenkor kifejezetten jól jön a fókuszálóképessége, amit fel lehet használni egy meditatívabb, lelassultabb állapot, koncentráltabb munka eléréséhez.

Természetesen mindennek az origoja a motiváció. És ha már itt tartunk, akkor a motiváció fejlesztése. Ez egy olyan óriási téma, amibe itt bele sem kezdek. A lényeg, hogy annál sikeresebbek leszünk mind képességfejlesztésben, mind tanításban, minél többféle motivációt, minél professzionálisabb szinten tudunk használni és alkalmazni a kutyánknál. Akit a téma mélyebben érdekel, annak szívből ajánlom pl a FROG minden tanfolyamát, tréningjét. Egy új világba vezetnek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése